eerste 'studie' week - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu eerste 'studie' week - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

eerste 'studie' week

Door: Adaja

Blijf op de hoogte en volg Adaja

13 September 2014 | Finland, Joensuu

Na een heerlijke warme douche en een kopje thee kunnen mijn vingers er weer tegen aan. Je merkt wel dat het hier eerder koud wordt dan in Nederland. Het is buiten nu 9 graden(!?) en als de zon overdag schijnt is het 20 graden...Die omslag is wel anders dan ik gewend ben.

Deze week begon het studieleven. Zoals ik in mijn vorige blog al zei, ik heb alleen maar book exams, dus het is de bedoeling dat je 2 (of 3) boeken leest en hier een examen over maakt. Ik heb deze week elke dag een poging gedaan om wat te lezen, maar het schiet nog niet echt op...de stof is namelijk er droog en het weer is te lekker om heel de dag binnen te zitten.

Zaterdag (6 septemeber) hebben we een picknick gehouden met 8 personen, dit was erg gezellig. Iedereen had wat meegenomen en we hebben heerlijk genoten van het weer :).
Zondag zijn Manon en ik naar de basketbal training gegaan. Het bleek gewoon buiten op een veldje te zijn (stonden we dan in onze normale kleren, omdat we dachten dat er kleedkamers zouden zijn). Er waren 2 andere jongens aan het basketballen, maar zij wisten niks over een basketbal training van de universiteit. We mochten een bal lenen en hebben zo toch een beetje gesport. Een tijdje later, we stonden net op het punt om weg te gaan, kwamen er 2 exchange jongens aan die ook voor de training kwamen. We hebben met hun nog een partijtje gespeeld.
Waarschijnlijk ga ik morgen weer kijken of er deze keer wel een 'trainer' is, ben benieuwd.

Maandag ben ik met frisse moed begonnen aan het boek, maar dit ging erg moeizaam. Manon had last van hetzelfde gevoel, dus toen zijn we maar een boswandeling gaan maken. Vanaf mijn appartement ben je na ongeveer 5 minuten lopen in een bos. Hier zijn we een random paadje in gegaan en op goed geluk kwamen we een uur later weer bij het 'grote pad' uit. Het bos was mooi, maar na een tijdje heb je het ook wel gezien. Ik blijf het wel apart vinden dat we zo dicht bij de natuur wonen, maar ik waardeer het wel.

Dinsdag wederom een poging gedaan tot leren en ik kom langzaam verder in het boek. Hopelijk is het tweede boek wat leuker om te lezen.
Dinsdagavond was er een 'moonlight walk'. Dit was georganiseerd door een Finse organisatie waarvan we een flyer hadden meegenomen bij de markt op de universiteit. We moesten om 6 uur bij een brug zijn en om 7 uur zou de tocht beginnen. We stonden met een redelijk grote groep studenten te wachten en op een gegeven moment zagen we ook steeds meer oude(re) mensen rondom het verzamelpunt staan. De organisator die om 7 uur aankwam had helemaal geen studenten verwacht, dus dit was wel grappig. We zijn een soort heuvel op gelopen en konden zo een deel van Joensuu zien. De organisator heeft geprobeerd in het Engels uit te leggen wat we zagen, maar hij kwam niet verder dan "there you see something and there is an other thing.." heel duidelijk dus!
Na een tijdje kwamen we aan bij een idyllisch plekje. Je had uitzicht op een enorm meer en de zon ging net onder. Verder stond er een hutje met daarin een vuurtje en kleden waar je op kon zitten (zie foto's). Buiten boven het kampvuur hebben we worstjes en marshmallows geroosterd (lekker!). Deze avond hebben we een paar flatgenoten van mij leren kennen, waar ik morgen een bbq mee heb en hebben we 3 Finse meiden leren kennen. Het was erg leuk om een keer met echte Finnen te praten. Volgens deze meiden wordt het een warme winter (doordat er veel bessen aan de bomen hangen) en leven er ook beren en wolven in Joensuu!

Op naar woensdag, uiteraard weer een paar bladzijdes gelezen en 's middags zijn Manon en ik samen met Maik (een Duitse jongen) naar de macdonalds en naar de Lidl gegaan (net of we in Nederland zijn). Dit was erg gezellig en we kunnen erg met elkaar lachen :)
Verder die dag niks gedaan.

Donderdag stond er eigenlijk niks op het programma, maar Theresia en Thorin (ook Duitsers) nodigde ons uit voor een bbq op een eiland. Na heeeeel lang zoeken en na ongeveer 5 momenten van opgeven te hebben gehad, vonden we ze eindelijk :)! (we moesten eigenlijk bellen, maar haar telefoonnummer deed het niet..) Gelukkig stond het vuurtje al aan en konden we gelijk 'aanschuiven'. We hebben brood gebakken boven het vuurtje en heerlijke worstjes en kip gegeten. Voelde mij wel een stad meid, omdat ik dit nooit zelf voor elkaar zou krijgen. Het was overigens wederom een mooi plekje.
De terugweg ging iets minder soepel dan gehoopt...na 5 minuten had Manon een lekke band, omdat ze door glas was gereden. Hierdoor hebben we naar huis moeten lopen. Na 2 uur lopen waren we in het centrum en vanaf daar is het nog een uur lopen naar onze appartementen, dus besloten we om onze fietsen neer te zetten en een taxi te nemen...heerlijk om daarna thuis te komen!

Vrijdag heb ik niks gedaan, behalve mijn fiets opgehaald in het centrum.

Vandaag stond er een fietsevenement op het programma. Je kon je in teams inschrijven en kreeg een kaart met plekken waar je heen moest en vragen moest beantwoorden en foto's moest maken. Ons team bestond uit Manon, Stela, Dana en ik. Hier gebeurde wederom iets wat we niet aan zagen komen, maar waar ik nog steeds om kan lachen!
We reden naar de brug toe om daar een beeld op te zoeken waar we een foto van moesten maken. Manon zet haar fiets neer onder de slagboom en zegt hierbij "de brug gaat toch nooit omhoog". 3x raden wat er daarna gebeurde...we stonden de foto te maken en hoorden het geluid dat de brug omhoog gaat. We rennen terug naar de fietsen, maar het kwaad was al geschied...Manon der fiets zat vast onder de slagboom en haar wiel stond helemaal krom...Hier moesten we erg om lachen, blijft nog steeds ongelooflijk dat net die brug open ging op het moment dat Manon haar fiets daar neerzet.Helaas kon Manon de fietstocht niet doorzetten, maar Dana, Stela en ik zijn doorgegaan. We hebben overal gefietst, zijn een paar keer verdwaald en hebben niet alle plekken gevonden, maar het was erg gezellig.

'S avonds (om 5 uur) begon de baseball wedstrijd, dit was de laatste wedstrijd van het seizoen en het was een wedstrijd om de 3de plaats. Hier zijn Manon, Tomi, Theresia en ik heen gegaan. Het was niet het normale honkbal spel zoals je dat ziet op tv, maar het was een leuke andere variant. De wedstrijd duurde in totaal 2 uur en 45 minuten, maar Joensuu won :)! Toen de zon onderging werd het erg koud, vandaar dat ik eerst een douche moest nemen, voordat ik het verslag kon schrijven.

Dit was de de eerste 'studie' week en zoals je kunt lezen, valt het studeren nog wel mee. Op naar de volgende week :)

(En sorry voor het lange verslag, probeer alles gewoon goed uit te leggen en jullie op te hoogte te brengen van mijn ervaringen)

X groetjes, Adaja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Joensuu

Adaja

Hoi allemaal, Zoals jullie wel weten ga ik voor 4 maanden studeren in Finland. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen en ervaringen, ga ik proberen om een 'logboek' bij te houden. Het kan zomaar gebeuren dat ik 3 weken niks neerzet, maar daar komen we vanzelf achter! Groetjes, Adaja

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 6670

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 22 December 2014

Studeren in Joensuu

Landen bezocht: