Rusland en meer - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu Rusland en meer - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

Rusland en meer

Door: Adaja

Blijf op de hoogte en volg Adaja

03 December 2014 | Finland, Joensuu

Hey!
Aangezien ik nog 1.5 uur moet wachten tot we naar Lapland gaan dacht ik laat ik nog even een reisverslag schrijven.
In mijn laatste reisverslag vertelde ik dat ik naar Rusland zou gaan, die reis zit er weer op en ik zal jullie nu vertellen wat we allemaal hebben gedaan.
Vorige week maandag vertrokken we (Dana, Stela, Manon en ik) met de trein naar Helsinki. Hier hebben we na veel vragen en lang zoeken, uiteindelijk een taxi genomen, de haven gevonden. Om 7 uur vertrok de boot naar Saint Petersburg. De volgende morgen kwamen we aan. We moesten eerst nog langs de douane, maar dit viel allemaal wel mee. Ze kijken je vooral boos en streng aan, maar we mochten doorlopen.
Eenmaal bij het hotel aangekomen, hebben we eerst nog even uitgerust en 's middags zijn we het centrum in gegaan. Vlakbij ons hotel was een kerk, dus die hebben we eerst bezocht. Ik weet de namen van de meeste gebouwen niet meer, maar ik kan wel zeggen dat de gebouwen erg mooi, groot, imponerend en indrukwekkend zijn.
De eerste kerk was precies zoals ik dacht dat de kerken hier zouden zijn. Goud met enorm veel versieringen en schilderingen.
Vervolgens zijn we naar het centrum gelopen en ondertussen liepen we langs nog meer enorme gebouwen. Om 5 uur kwamen we bij de Cathedral of the Spilled blood aan. Het was al donker en dit gaf alles nog iets extra's. Deze kathedraal was wederom erg mooi. Vanbinnen is alles versierd van de vloer tot het balkon, iets teveel naar mijn smaak.
Hierna zijn we uiteten gegaan en op de terugweg hebben we nog een stop gemaakt bij het winterpalace, dit is het plein voor het Hermitage museum. Op de terugweg werden we ook nog beloond met een vuurwerkshow, dit was leuk om te zien.
Wat mij wel heel erg op veel aan de stad is dat het enorm vies is. Niet met rotzooi op de grond, maar alles is bedekt met stof. Je ziet geen schone auto en als je met je hand over de bruglening gaat, was die helemaal zwart. Dit was wel een minpuntje, maar gelukkig maakte de mooie gebouwen veel goed.

De tweede dag begon al goed met het ontbijt. heerlijk! Hierna zijn we naar het Hermitage museum gegaan. We hebben eerst lang moeten zoeken voor we het konden vinden, jaja het grootste gebouw in heel Saint Petersburg was onvindbaar voor ons, haha!Het eerste gebouw waar we stonden bleek een militair gebouw te zijn, dat verklaarde wel waarom de mannetjes voor de deuren zo boos keken.
Eenmaal binnen gekomen in het museum, wisten we niet waar we moesten beginnen het is allemaal zo groot. Wat ik verder nog van het museum kan zeggen is dat het immens groot is en dat vooral de beschilderingen en inrichting van de zalen indrukwekkend is. Later toen ik met mijn moeder aan het skypen was, begreep ik dat we het mooiste niet eens gezien hebben (schilderij van Rembrandt, dacht ik), oepsie! Gelukkig hebben we genoeg andere mooie dingen gezien.
Na de lunch zijn we naar een eiland gegaan met een oude gevangenis en met wederom een kerk. Hierna hebben we thee gedronken op de flying dutchman, stiekem houden de Russen wel van Nederland. :)
's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest en we hebben een erg leuke avond gehad.
Donderdag was alweer de laatste dag. We zijn naar het centrum gelopen en hebben daar een beetje rondgeslenterd. Ik denk dat we in de 3 dagen dat we in Rusland waren alle souvenirshops van Saint Petersburg hebben gezien!
Voor we de boot weer op konden moesten we weer langs de douane, deze keer ging het iets minder soepel! We hadden in Helsinki een stapel kaarten en dingen gekregen die we nodig hadden tijdens de reis. Toen ik aan de buurt was gaf ik alles wat ik nog had, maar de vrouw achter de balie vroeg om de 'departure card'. Dus ik zoeken en zoeken en ik kon het maar niet vinden, de paniek starten al een beetje en de vrouw die steeds harder riep om de DEPARTURE CARD hielp ook niet echt mee. Gelukkig vond ik het papiertje uiteindelijk op 'de veilige plek' waar ik het had gestopt. De rest van de tijd hebben Dana, Stela en Manon departure card geroepen om mij weer te laten schrikken.
We hebben op de boot gegeten en er was een leuke show met allemaal Russische dansers.
De volgende avond kwamen we weer aan in Joensuu. Al met al een zeer geslaagde reis en ik ben erg blij dat ik hem mocht maken.

Dat weekend was er nog een pre-christmas feestje en voor de rest heb ik niet zoveel gedaan.
Deze afgelopen dagen heb ik vooral hard gewerkt aan mijn essays en ze zijn gelukkig allebei af!! Ik moet nog 2 boeken lezen voor de 17de en dan is het studeren klaar.

En nu ben ik dus aan het wachten voor Lapland, eindelijk is het zover!!
Om 1 uur vannacht vertrekken we en na 10 uur reizen komen we aan. Ik heb er echt enorm veel zin in en we gaan veel leuke dingen doen. Onder andere met een husky slee,een ski tocht, een wandeling naar (hopelijk) het noorderlicht, naar een rendieren boerderij, santaclaus village, we gaan sinterklaas vieren en vast nog wel meer dingen!
Als ik terug ben zal ik jullie meer details vertellen.

Dit was het weer voor vandaag!

xxx Adaja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Joensuu

Adaja

Hoi allemaal, Zoals jullie wel weten ga ik voor 4 maanden studeren in Finland. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen en ervaringen, ga ik proberen om een 'logboek' bij te houden. Het kan zomaar gebeuren dat ik 3 weken niks neerzet, maar daar komen we vanzelf achter! Groetjes, Adaja

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1482
Totaal aantal bezoekers 6656

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 22 December 2014

Studeren in Joensuu

Landen bezocht: