introductieweek. - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu introductieweek. - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

introductieweek.

Door: Adaja

Blijf op de hoogte en volg Adaja

05 September 2014 | Finland, Joensuu

Hallo allemaal,
Ik had beloofd dat ik aan het einde van de week weer wat van mij zou laten horen, dus bij deze!
Goed nieuws, ik heb een fiets! We hebben een fiets kunnen kopen bij iemand die we via facebook hebben gevonden. Als we weer terug naar Nederland gaan, dan wil hij de fiets weer overkopen, maar wel voor minder..dus dit is een positieve ontwikkeling.
Van dinsdag tot donderdag hebben we introductie dagen gehad. Hier kregen we informatie over de universiteit, Finland, de cultuur, vakken, medische informatie en informatie van de politie (en vast nog wel meer dingen). Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet altijd heb geluisterd naar wat er werd verteld, omdat veel dingen al duidelijk waren en er veel werd herhaald. Dit zou ik in Nederland waarschijnlijk ook hebben!
We hebben ook wat geleerd over de Finse geschiedenis. De spreker was een Canadese man die al 16 jaar in Finland woont en hij legde een aantal typische Finse gewoontes uit. Die hij nog steeds apart vindt. Hij zei dat het erg moeilijk is om je aan te passen aan de Finse gewoontes en cultuur. Een voorbeeld: veel mensen zeggen dat Finnen introvert zijn, omdat ze vaak erg verlegen over komen. Volgens de spreker zijn Finnen niet zozeer verlegen, maar ze zijn eerder bang om fouten te maken en zichzelf voor schut te zetten. Op school leren de kinderen dat ze geen vragen mogen stellen, omdat je dan dommer lijkt dan de rest en de persoon die het antwoord geeft lijkt slimmer. Verder mogen de kinderen geen fouten maken wanneer ze spreken. Door deze gewoontes wordt er veel druk op iemand gelegd, dus al een buitenlander in het Engels iets vraagt zijn ze eigenlijk gewoon bang om het fout te doen, terwijl ze wel willen helpen. De spreker gaf ook een typische Finse mop: wat is het verschil tussen een introverte en een extraverte fin? …De introverte Fin kijkt naar zijn eigen schoenen en de extraverte kijkt naar de schoenen van een ander.

Op dinsdag hebben we ook onze tutor leren kennen. We hadden hem in NL al opgezocht op facbook, maar het bleek toch iemand anders te zijn. Zijn naam is Mikko en hij is erg klein, hij heeft wel iets weg van een kaboutertje (a). Wanneer hij lacht gaat zijn buik helemaal op en neer, hij heeft een echt schuddebuikje! In het begin leek hij erg verlegen en terughoudend, maar de volgende dag , hij heeft ons toen uitleg gegeven over de vakken en hoe we ons moeten inschrijven, kwam hij al meer los.
Tijdens het inschrijven voor onze vakken kwamen Manon en ik er achter dat we bijna alleen ‘book exams’ hebben. Dit houdt letterlijk in dat je 2/3 boeken leest en hier over een tentamen of een essay schrijft. We hebben dus geen lessen. Aan de ene kant is dat erg relaxt, maar aan de andere kant is het wel jammer, want zo leer je veel minder mensen kennen. Gelukkig hebben we wel 1 vak waarbij we les hebben en een presentatie moeten geven.
Op woensdagmiddag was de ‘campuscrash’. Dit is de opening van het nieuwe academische jaar. Op basis van de beschrijving leek het mij erg leuk….helaas toen het begon bleek dat iedereen verkleed was en er bijna alleen Finnen waren. Verder kon je ook niet echt iets doen, dus toen zijn we maar naar huis gegaan. ’s Avonds was er ook nog een feest, hier zijn we heen gegaan met mijn Duitse huisgenootje en een vriend van haar. We zouden eerst naar een bar gaan waar haar andere vrienden waren, toen we binnen kwamen bleken er ongeveer 10 mensen te zitten…dit was wel jammer. Wat wel leuk was, wat dat Mikko (onze tutor) er ook was. Wij zaten weer grappen te maken over het systeem en dat we helemaal naar Finland zijn gegaan om alleen maar boeken te lezen en een tentamen te maken. Mikko moest huilen van het lachen (en zijn buik schudde enorm!).
Na een tijdje wilde een aantal mensen naar huis, maar Manon en ik niet. Wij zijn samen met Mikko, 2 andere meiden en een jongen naar het feest gegaan. Hier heb ik mij weer verbaasd over de dansstijl van de Finnen, maar het was een leuke avond!
Gister was er ’s avonds de ‘get to know each other party’. We moesten er al om 8 uur zijn, omdat er activiteiten waren. Na een halfuur in de rij te hebben gestaan konden we naar binnen. Binnen moest je een soort bingo doen, door mensen die te vinden die aan de beschrijving voldeden (zoals kwam hier met vliegtuig, is ouder dan 27 etc.) moest je een volle kaart krijgen. Dit was erg gezellig en je leerde inderdaad mensen kennen. De meiden en jongen van woensdagavond waren er ook en daar hebben we veel mee gekletst. Verder heb ik een Finse jongen uit Helsinki, een Ghanees en veel Duitsers leren kennen (en nog wat mensen). Het was dus een geslaagde avond!

Vandaag ben ik samen met Manon en Tomi naar de Jysk en prisma gegaan. Verder heb ik gister voor het eerst echt gekookt , namelijk doperwtjes, wortels en vissticks. Vanavond heb ik spaghetti bolognese gegeten, dit was erg lekker!

Al met al was het een leuke en interessante week. Het voelt alsof ik hier al veel langer ben dan een week, op een positieve manier. Je kent de stad, je kent de mensen en ik voel mij op mijn gemak in mijn appartement. Ik kijk erg uit naar de komende tijd! :)

XX

  • 05 September 2014 - 21:49

    Wim Mostert:

    Erg leuk om te lezen. Ga zo door en fijn dat je je thuis voelt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Joensuu

Adaja

Hoi allemaal, Zoals jullie wel weten ga ik voor 4 maanden studeren in Finland. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen en ervaringen, ga ik proberen om een 'logboek' bij te houden. Het kan zomaar gebeuren dat ik 3 weken niks neerzet, maar daar komen we vanzelf achter! Groetjes, Adaja

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 6645

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 22 December 2014

Studeren in Joensuu

Landen bezocht: