visite en colleges - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu visite en colleges - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

visite en colleges

Door: Adaja

Blijf op de hoogte en volg Adaja

05 November 2014 | Finland, Joensuu

Hey allemaal,
Oepsiee, de tijd tussen mijn verslagen wordt steeds langer!

Zoals jullie allemaal waarschijnlijk wel weten was Gijs hier 2 weken geleden. Het vliegtuig landde in Helsinki en daar zijn we gebleven tot dinsdag. Het was super leuk om Gijs weer in het echt te zien en ik heb erg genoten van deze week. Verder was het ook leuk om in een andere stad te zijn.
Met dank aan de ouders van Gijs hadden we een handig boekje en een kaart van Helsinki met allemaal informatie erin.
De eerste dag zijn we naar een museum gegaan, het was namelijk niet zo lekker weer. De tweede dag hebben we door Helsinki gelopen en zijn we naar de markt (waren bijna te laat haha), een Russische kerk, in een reuzenrad, naar het parlementsgebouw en nog een paar andere dingen geweest. Dinsdag was alweer de laatste dag in Helsinki en we besloten om naar de dierentuin te gaan, dit was op een eiland.
Al met al genoten van Helsinki, maar toch wel het meest van Gijs!

Hierna zijn we met de trein teruggegaan naar Joensuu. Dit is toch wel weer even anders dan Helsinki. Ook qua temperatuur is er een verschil er lag in Joensuu namelijk al een paar dagen sneeuw. Ik heb Gijs de universiteit, de natuur en het centrum laten zien. Dit is ook eigenlijk alles wat hier te doen is, haha!
Op vrijdag zijn we weer richting Helsinki vertrokken en zaterdag moesten we helaas weer afscheid van elkaar nemen. maar ik ben erg blij dat ik deze ervaring toch met hem heb kunnen delen...gelukkig hebben we Skype :)

Vorige week maandag (2 dagen nadat Gijs weg was) begon mijn eerste en enige blok waarbij ik colleges heb. We hebben elke dag 2 uur college. Het gaat over het verschil tussen het Westen en Oosten, wel interessant, maar de colleges zijn best wel saai.
Het leukste punt van de colleges zijn het contact met de mensen.
Vrijdag moeten we een presentatie geven over een paper die we hebben geschreven, komt wel goed :).
Naast dit blok gaan de Finse lessen ook nog door. Ik heb al wel wat geleerd, maar het blijft lastig om de woorden te onthouden.
Het basketbal 'seizoen' is ook begonnen en we hebben elke week ongeveer 2 wedstrijden. Tot nu toe nog niet gewonnen, maar we spelen dan ook tegen mensen die het al langer spelen en vaak ook langer zijn! Ter indicatie Manon is de langste en er zit ook nog iemand anders in ons team die kleiner is dan ik.
Al met al heb ik de afgelopen 1.5 week aardig wat uurtjes op de universiteit doorgebracht, gelukkig is de sneeuw weer weg en kun je gewoon op de fiets!

Wat betreft het weer, het is al een keer -15 geweest, gister was het 7 graden (warm!) en vandaag was het -4 graden en sneeuwt het weer. Het is dus net zo onvoorspelbaar als in Nederland, maar wel kouder. Verder is het hier om 4 uur ook al pikdonker, dat is toch ook wel iets waaraan ik moet wennen. Hierdoor duren de avonden wel langer.

Afgelopen weekend was het Halloween en dit heb ik gevierd bij Theresia, het was erg gezellig! Daarna zijn we ook nog naar bepop geweest!

Helaas voelde ik mij de rest van het weekend niet zo lekker....Gelukkig is de hoofdpijn al minder geworden. Het helpt wel dat ik elke dag naar de Universiteit moet.

Dit weekend begint de eerste trip, de cruise naar Stockholm! Ik heb er super veel zin in en ik denk dat het erg leuk gaat worden met de hele groep!
Hierna ga ik nog naar Lapland, waarschijnlijk naar Rusland en misschien ook nog naar Tallinn. Genoeg reisjes dus!

Dit was mijn update weer en tot snel! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Joensuu

Adaja

Hoi allemaal, Zoals jullie wel weten ga ik voor 4 maanden studeren in Finland. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen en ervaringen, ga ik proberen om een 'logboek' bij te houden. Het kan zomaar gebeuren dat ik 3 weken niks neerzet, maar daar komen we vanzelf achter! Groetjes, Adaja

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 6644

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 22 December 2014

Studeren in Joensuu

Landen bezocht: