Ben weer verbonden! - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu Ben weer verbonden! - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

Ben weer verbonden!

Door: Adaja Mostert

Blijf op de hoogte en volg Adaja

26 September 2014 | Finland, Joensuu

Hallo!

Deze week heb ik zoals ik al in mijn andere blog zei niet zo heel veel gedaan, vandaag had ik namelijk mijn eerste tentamen.
Dinsdag hebben Manon en ik onze eerste Finse les gevolgd. We doen dit niet voor de studiepunten, want de EUR geeft voor taal vakken geen punten, maar we vonden het beide toch wel leuk om een beetje Fins te leren en het is ook wel leuk om wat tijd door te brengen op de universiteit.
Volgens onze docent is het een super makkelijke taal, maar alles wat de taal zo makkelijk maakt zijn juist dingen die wij totaal niet gewend zijn.
een voorbeeld: taloissammekin = also in our houses. Dit is dus een woord opgebouwd uit meerdere woorden/een zin in het Engels.
2 zinnen:
Mina tapaan sinut huomenna = I'll see you tomorrow
Mina tapan sinut huomenna = I'll kill you tomorrow.
1 letter is anders en de context verandert meteen.

De rest van de week heb ik geleerd en dit lukte wel aardig omdat ik vanaf dinsdag geen internet meer had in mijn appartement door een stroom storing..Dat was ook nog wel leuk Manon en ik wilde dinsdag schoenen kopen, omdat de eerste sneeuw hier was gevallen(!?) en onze schoenen niet waterdicht zijn. Bijna alle Finnen lopen in de herfst periode met kaplaarzen, helaas hebben wij ze nog niet gevonden, omdat toen we dinsdag gingen shoppen de elektriciteit was uitgevallen in zo'n beetje heel Joensuu en je dus niks kon zien en kopen in de winkels. Gelukkig is de sneeuw nu weg, dus heb ik minder behoefte aan waterdichte schoenen.

De afgelopen 2 dagen heb ik bij Manon gebivakkeerd om toch aan mijn dagelijkse dosis social media te komen, wat is het toch eigenlijk verslavend...Voelde me in mijn kamer gewoon afgesloten van de wereld.
Vandaag heb ik na lang zoeken en 2 routers te moeten kopen (eerste bleek niet goed te zijn) weer internet! :) Nu kan ik dus weer gezellig skypen met iedereen! En mijn verslaving aan Netflix weer voortzetten.

Vandaag om 8 uur had ik mijn eerste tentamen. Dit was weer een grote bizarre vertoning. Ten eerste welk tentamen begint er nou om 8 uur en duurt in totaal 4 uur. Uiteindelijk maar 1 uur bezig geweest. Ten tweede iedereen staat buiten het 'lokaal' te wachten en dan gaan 2 vrouwen de namen opnoemen van de studenten en moet je naar voren komen, pak je je tentamen, ga je het lokaal in en kies je een plek uit. Deze 2 vrouwen waren al begonnen voordat wij het door hadden, want aan schreeuwen doen ze blijkbaar niet in Finland.
Eenmaal in het 'lokaal' aangekomen bleek dat het tentamen in een college zaal wordt afgenomen, dus i.p.v. losse bankjes zat iedereen in rijen met een lege stoel er tussen, lekker praktisch!! Na een half uur mag je namelijk de zaal verlaten en als je naar de wc moet loop je naar voren. Dit betekent dat elke keer als iemand uit je rij eruit wil iedereen moet opstaan...dit leidt enorm af!
Dan het tentamen zelf (misschien nog wel het meest bizarre). Ik heb dus 2 boeken moeten lezen van in totaal 400 bladzijdes. Krijgen we 2 vragen, 1 vraag over elk boek en that's it. Na eerst een halfuur vol verbazing naar mijn blaadje te hebben gekeken en gezocht te hebben naar de rest van de vragen ben ik toch maar begonnen.
Gelukkig wel 3 bladzijdes volgeschreven, dus het cijfer zal wel meevallen (hoop ik).
Het toetsingssysteem is ook nog iets aparts hier. Je kunt een cijfer van 0-5 halen, waarbij een 0 betekent dat je het niet gehaald hebt en een 1 of hoger betekent dat je het wel gehaald hebt. Het lijkt mij erg lastig om het tentamen niet te halen, maar wie weet.

Dit was dus weer mijn week. Na een vermoeiende en lange dag wacht ik nu tot Manon hier is en dan gaan we pasta met tonijn (jaja David ik ben aan de vis) eten en daarna gaan we uit en vieren dat we onze eerste tentamen hebben overleefd. :)

Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Joensuu

Adaja

Hoi allemaal, Zoals jullie wel weten ga ik voor 4 maanden studeren in Finland. Om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen en ervaringen, ga ik proberen om een 'logboek' bij te houden. Het kan zomaar gebeuren dat ik 3 weken niks neerzet, maar daar komen we vanzelf achter! Groetjes, Adaja

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 6657

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 22 December 2014

Studeren in Joensuu

Landen bezocht: