2 minpuntjes... - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu 2 minpuntjes... - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Adaja Mostert - WaarBenJij.nu

2 minpuntjes...

Door: Adaja

Blijf op de hoogte en volg Adaja

01 September 2014 | Finland, Joensuu

Omdat ik toch nog niet kan slapen..schrijf ik maar weer wat aan jullie :)
Vandaag zijn Manon en ik op zoek gegaan naar een fiets en hebben we ons geregistreerd bij de universiteit.

Om half 9 hadden we afgesproken bij de bushalte om onze zoektocht te beginnen. Onze huisgenootje(s) vertelden ons dat er 1 zaak was waar we fietsen konden lenen, maar dat de kans groot was dat er geen fietsten meer zouden zijn.
Toen we daar aankomen bleek dat te kloppen....er waren geen fietsen meer, maar morgen misschien wel, maar hij kon niks garanderen. (in andere woorden: waarschijnlijk morgen ook niet)

We zijn verder gelopen naar de universiteit, dit is ongeveer 10 minuten lopen vanaf het centrum. Hier moesten we ons inschrijven bij de studievereniging. Ze gingen pas om 10 uur open, maar de rest ging erg soepel. Nu moeten we nog wat dingen online doen en dan krijgen we onze studentenkaart. We hebben al wel korting bij het restaurant op de uni.

Hierna hebben we rond gelopen over de campus. Er is een enorm sportveld en er is een grote sporthal met daarnaast nog een apart gebouw waar een zwembad in zit. Er is dus geen gebrek aan activiteit/sportiviteit ;). Nu moeten we onszelf er nog toe zetten. De universiteit is omringt door bossen, wanneer je over het terrein loopt hoor je ook bijna niemand. Het is in heel Joensuu erg stil..om 10 uur 's avonds gaat er een avondklok in en moet het stil zijn, maar je merkt het verschil niet eens, omdat het heel de dag al stil is! Dit is heel anders dan in Rotterdam, waar je eigenlijk constant geluiden hoort.

Gisteren zijn Manon, Katie (het Australische huisgenootje van Manon) en ik gaan 'hardlopen' in de bossen. Na 7 minuten zijn we gaan wandelen, dit was erg gezellig en mooi en STIL. Je kunt zo vanaf de achtertuin de bossen in rennen. Sportief he!?

Maar terug naar de universiteit, een stuk verder in de bossen zit nog een soort sportstadion, we denken dat dit voor honkbal is, maar daar zullen we vast nog wel achter komen!

Vervolgens gingen we ons 'survival en welcome package' ophalen. Toen we aan de beurt waren, kregen we te horen dat de survival pakketten op zijn.....well that's great (minpuntje nummer 2)....Hierdoor hebben we geen borden, bekers, pannen en een dekbedovertrek set. Na een tijdje te hebben geklaagd zijn we maar weggegaan.
Hierna hebben we voor het eerst echt vlees gegeten sinds we in Finland zijn, een kippenpoot en we hebben ervan genoten :).

Tomi had nog geen winterkleding nodig (we hadden 's middags met haar afgesproken, dus zijn we gaan shoppen. Wederom was ik erg verbaasd over de prijzen...voor een normaal warm vest betaal je 120 euro!? Gelukkig vonden we tegenover de intersport een tweedehandswinkel. In Finland is het volgens mij heel normaal om tweedehandskleding te kopen. Deze winkels zie je namelijk overal en het is er ook best druk. We hebben hier uiteindelijk 2 uur rondgelopen :o! Tomi heeft een paar goede jassen gekocht en hier kostten ze maar 15 euro.
Manon en ik hebben ons 'survivale package' hier ook maar bij elkaar gescharreld. Gelukkig kunnen we de pannen van onze huisgenootjes gebruiken, dit scheelt weer!

Door de kippenpoot hadden we nog meer zin in echt vlees, dus zijn we naar een soort look a like van de mac gegaan en hebben nog een hamburger gegeten, lekker!

Hierna zijn we wederom op fietstenjacht gegaan, Tomi had een fiets gekocht bij een man die ze via facebook had gevonden, hiervoor moesten we weer naar de universiteit, maar hier was hij helaas niet. Toen zijn we naar de garages gelopen waar Tomi de fiets had gekocht, maar hier was hij ook niet, helaas!
Manon en ik hadden ook al op een soort Finse marktplaats gereageerd op advertenties van mensen. Hierdoor zijn we er ook achter gekomen dat Joensuu eigenlijk veel groter is dan wij dachten....je hebt een soort provincie en Joensuu is daar een onderdeel van en dan is Joensuu ook weer opgedeeld in deelgemeentes en om van het westen naar het oosten te reizen ben ze zo'n 2/3 uur onderweg...lang leve de voorbereiding (a)!

Uiteindelijk zijn we vanaf half 9 tot half 7 bezig geweest, maar als het goed is kunnen we morgen een fiets kopen!

Morgen begint de introductieweek en hebben we van 12-4 lezingen over allemaal praktische zaken. De rest van de week hebben we lezingen over de lessen, Finland en andere zaken.

Aan het einde van de week zal ik jullie weer op de hoogte brengen van mijn/onze avonturen!

Groetjes